fredag 16. desember 2011

Julens TOMATSILD ...


Ingen jul uten deilig hjemmelaget tomatsild .
Jeg bruker oppskriften som min mor alltid brukte 
og som jeg vokste opp med .
Først legges kryddersild filetene i vann et par timer .
Så skjæres løken i tynne skiver ..
Silden skråskjæres i biter .

Laken røres sammen ..
Sildebiter og oppskåret løk legges lagvis i glass 
sammen med en pakke sursildkrydder .
Den kaldrørte laken helles over .
Topp den med et par laurbærblad og på en ..to .. tre 
har du den beste TOMATSILDEN til årets julebord ..
Her kommer oppskriften :
6 kryddersild fileter
2 - 3 løk
1 dl olje
1 dl eddik
ca 2 dl ketchup
ca 3 dl sukker 
1 dl vann
sursildkrydder etter smak...
 ( jeg bruker en pakke .)

Olje , eddik , vann og sukker røres kaldt .
Rør til sukkeret er oppløst
Rør så i ketchup .
Alt blandes .
La stå kaldt i 2 - 3 døgn før du tar den første smaksprøven ..
♥♥
  Ønsker alle noen fine førjulsdager !


15 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift Anne!
    Har en her i huset som er kjempglad i sild.

    ha en fin helg :o)

    SvarSlett
  2. Tomatsild er nok favoritten i mange julehjem...takk for at du deler oppskriften.
    Ha en fortsatt god advent!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  3. Viktig og holde i hevd tradisjoner.
    Må bare innrømme at jeg liker ikke sild. Jeg har prøvd flere typer, men jeg greier det bare ikke.
    Men bildene dine var nydelige:-)
    Ha en fin kveld
    Klem Synnøve

    SvarSlett
  4. Det så godt ut!! Jeg har ikke fått laget sild i år - blitt litt surr siden jeg har vært frem og tilbake på radiumhospitalet..men nå får jeg "fri" til over nyttår:o)
    Skal bake og kose meg imorgen:o)

    Heleneklem

    SvarSlett
  5. Så utrolig koselige bilder, Anne.

    Ha en herlig søndag

    Klem Bente

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Mmmmmm sursild er godt! Og et "must" til julens frokoster og julebord! Eg har juksa litt...og kjøpt ferdig sild. Men denne oppskriften så fristende ut, enkel og kjempegod kan jeg tenke meg:) Takk for at du deler.

    Ha en fin 4.søndag i advent, klemklem

    SvarSlett
  8. Ingen jul uten sild, og denne ser sååå god ut:)
    Tusen takk for oppskriften, nå er den lagret:)
    Klem Hanne

    SvarSlett
  9. Å,dette såg godt ut Anne:)Hadde vore spennande å prøve.Takk for at du deler oppskrifta!!!
    Herlege bilder♥
    Ønsker deg ein fin søndag.
    Klem frå Mette.

    SvarSlett
  10. Flink du er !
    Jeg liker ikke sild, men det ser så godt ut, og jeg har prøvd å lære meg å like det, men nei. Tror kanskje det har med barndommens sildemiddager å gjøre...
    Ha en fin 4 advent.
    Klem fra meg

    SvarSlett
  11. Så nydelig ut, det har jeg aldri prøvd før, kanskje på tide :)) Ønsker deg en fin førjulsuke! Juleklem fra Tone

    SvarSlett
  12. Åå så deilig. Hjemme pleide moren min alltid å legge ned sild til jul. Jeg bør kanskje forsøke selv også, takk for oppskrift.
    Ønsker deg fine førjulsdager!
    Klem T

    SvarSlett
  13. hei
    Tusen takk for nydelig bok, denne kommer jeg til å ha mye glede av:) Har ønsket meg den lenge, så dette var midt i blinken:)
    Ønsker deg en nydelig førjulstid, klem Hanne

    SvarSlett
  14. Mmmm... Det ser snadder ut! Takk for oppskrift! Og tusen takk for alle fine hilsner i året som er gått. Jeg ønsker deg og dine en riktig god jul <3 Kos dere og nyt noen late dager ;) Klem fra Gry

    SvarSlett
  15. Ønsker deg en riktig god jul!!
    Juleklem fra Hanne

    SvarSlett